Wszystko zaczęło się od 1998 roku, a właściwie od przełomowej produkcji EA SPORTS – FIFY 98, wydanej pod koniec roku 1997. Kiedy Internet nie był ani w połowie tak popularny, jak dzisiaj, a na polskim rynku królowały modemy 36,6 kbps, autor tego tekstu wraz ze znajomym z klasy postanowił nie być biernym w tej globalnej pajęczynie. Tak oto powstała prosta strona o FIFA 98 z kilkoma informacjami oraz bramkami (tj. replays'ami) autorów. Nie spodziewaliśmy się dużej liczby odwiedzin, nie wiedzieliśmy na jakiej zasadzie może taka strona działać, poza tym była na darmowym serwerze bez żadnej konkretnej domeny. Nie przeszkodziło to jednak w dalszym rozwoju w tym kierunku.
Wręcz przeciwnie – zainteresowało mnie projektowanie stron www i za kilka miesięcy, już sam, stworzyłem kolejną stronę - tym razem z podziałem na konkretne działy - o World Cup 98. Nie trzeba było długo czekać, abym musiał zacząć obmyślać projekt graficzny do następnej strony o FIFA 99. Tutaj swoje narodziny mają popularne dzisiaj newsy, bez których nie wyobrażalibyśmy sobie jakiejkolwiek obecnej strony o FIFIE. Powstał także dział download i liga polska do tej niezbyt udanej gry. Tutaj także był zorganizowany pierwszy w Polsce turniej internetowy w FIFA. Jednak serwis ten nadal znajdował się na darmowych serwerach, ale nie przeszkadzało to w prowadzeniu go, a ponieważ liczba odwiedzin ciągle rosła, fakt ten działał mobilizująco do dalszej pracy i dostarczaniu ludziom informacji o mojej ulubionej grze (strona po kilku miesiącach miała zarejestrowanych ponad 10 000 odsłon).
Zbliżała się kolejna jesień (rok 1999) i następna FIFA miała nadejść, tym razem z magiczną cyfrą 2000 w nazwie. Na tą okazję stworzyłem kolejny layout strony, a cały projekt tworzenia serwisu o tej grze został przedstawiony śp. wspaniałemu portalowi o grach – Valhalli (któremu w tym miejscu należy ogromnie podziękować, gdyż tak naprawdę tutaj zaczyna się prawdziwa historia Centrum FIFY – nazwy serwisu, jego struktury oraz wyobrażeń co do działania i przeznaczenia strony). Wtedy to też najbardziej w swoim życiu interesowałem się FIFĄ, jako grą (tj. wyszukiwaniem informacji, tworzeniem czegoś do niej). Dlatego też na początku stronę nadal prowadziłem sam dostarczając już częściej jakiś konkretnych newsów, plików i innych informacji. Wkrótce jednak zrozumiałem, że aby prowadzić w pełni profesjonalny serwis z wieloma atrakcjami należy współtworzyć go z innymi pasjonatami tej gry. Tak oto został polepszony wygląd i design strony (odeszły 3 ramki, powstała strona oparta o tabele - czyli jeżeli następowała jakaś zmiana w menu, to każdą stronę trzeba było zmieniać – ale przynajmniej profesjonalnie to wyglądało, wszystkie lepsze strony tak miały, więc czemu nie Centrum FIFY). Została nawiązana współpraca z zagranicznymi stronami. Tutaj chciałbym specjalnie podziękować serwisowi www.soccergaming.com, www.fifa2000.com oraz David'owi Witts'owi i Mattowi Holme'owi oraz innym stronom, które już nie istnieją (w szczególności www.euro-ball.com i jej twórcom).
Współpraca i pewna forma interaktywności została nawiązana z naszymi czytelnikami poprzez jedno z pierwszych w środowisku stron monotematycznych Forum Dyskusyjnym (darmowym zresztą, założonym na jednej z zagranicznych stron). Także chat-room został po raz pierwszy wprowadzony w życie, więc każdy fan FIFY mógł nawet spotkać się i porozmawiać live (pamiętamy, że wtedy żadnego GG nie było, świecił triumfy natomiast ICQ). W tym momencie, jak już wyżej wspomniałem utworzyła się redakcja. Został zrobiony największy turniej w FIFA2000 w Polsce, który prowadził Siekier, bramki były wysyłane do J23, który skrupulatnie poddawał je srogiej ocenie. Pojawiły się pierwsze ankiety, a w wyniku jednej z nich powstał płatny sezon tylko dla graczy (prowadzony przez Mojrego), którzy wyrazili chęć wstąpienia do klubu. Kwota była symboliczna, a za 3cie miejsce w sezonie można ją było w prosty sposób odzyskać, wyższe kwoty naturalnie były za drugie i pierwsze miejsce.
Momentem przełomowym w naszym kraju było zorganizowanie pewnego projektu. Wszyscy pasjonaci FIFY, którzy potrafili cokolwiek tworzyć połączyli się w jeden zespół – Strikeout Team, w którego skład wchodzili: Wojtek Zmyślony, Piotr Jagodziński, Bartek Pawlak, Paweł Lewandowski, Piotr Wilowski, Maciej Krzyżanowski, Marcin Stążewski i moja skromna osoba. Zrobiliśmy wtedy kawał dobrej roboty, a dodatek został ochrzczony nazwą MEGA PATCH PL. Zapoczątkowując tą ideę w Polsce, a także odnosząc sukcesy, tj. widząc zapotrzebowanie na tego typu strony, zwiększającą się liczbę graczy nie myślałem długo o założeniu strony o FIFA 2001.
Skład redakcji witryny uległ kompletnej zmianie, kilka osób tworzących MEGA PATCH PL założyło własną stronę nazywając ją FIFA POLONIA. Z poważną konkurencją u boku musiałem bardzo się przyłożyć, aby zrobić ładną i funkcjonalną stronę. Chyba się udało, jednak był to już mój ostatni wyczyn plastyczny na scenie FIFY (zbyt duża konkurencja, aby grafik-amator się tym zajmował)...czarno-zielony layout przypadł czytelnikom do gustu. Pojawiły się nowe twarze w redakcji, w tym śp. Krzysztof „Szyszka” Szeszuła, chory na zanik mięśni człowiek, który wręcz pałał miłością do tej gry i który na zawsze pozostanie swoją duszą w naszej redakcji. Wtedy też Valhalla zaczęła mieć spore problemy, strony się makabrycznie długo wczytywały i ogólnie panował niedosyt. Nie trzeba było szukać. Oferty współpracy już same przychodziły. Przenieśliśmy się na serwer renomowanego serwisu o sprzęcie – help.pl (któremu serdecznie dziękuję, pomimo kilku problemów za okazaną pomoc w hostingu strony). Nasze darmowe forum zostało zastąpione MESSAGE BOARDEM na Helpie. Wszystko dobrze szło, mimo kilku awarii ze strony sponsora serwis się prężnie rozwijał dostarczając codziennych informacji, uzupełniając download i nawiązując kontakty z zagranicznymi stronami (jako Polski site należeliśmy do sieci stron FIFANETWORK). Konkurencja rosła w siłę, zamiast jednego patcha w Polsce zostały wydane dwa super patche z ligą polską, na Centrum FIFY nazywał się on bez zmian – MEGA PATCH PL for FIFA 2001. W tym czasie Valhalla polepszyła działanie swoich serwerów, a serwis help się pogorszył (i wkrótce upadł). Wróciliśmy na dawne pola Valhalli, przy okazji zmieniając layout (dzięki Vajcha ! – pierwszy nie stworzony przeze mnie). Zacząłem poszukiwać scriptów cgi w celu uatrakcyjnienia serwisu (np. dodania liczby ściąganych plików, top ten plików, itp.). Z pomocą przyszedł Marcin Wabik, który przekonał mnie, że jest coś znacznie lepszego i nazywa się php. Wielkie rzeczy zrobił dla nas ten człowiek, na tamte czasy 'boskie' były szablony, dzięki którym forma tabelkowa już nie sprawiała takich kłopotów (tj. nie trzeba było zmieniać wszystkich stron html podczas jakieś zmiany np. w menu). Wyposażył nas w proste, ale jak bardzo cudowne na te czasy scripty php, które ułatwiły życie redakcji, przez co i czytelnicy skorzystali dostając większą porcję nowości czy plików. Wreszcie nie trzeba było korzystać z darmowych sond, wzbogaciliśmy się o własne forum, wielką bazę graczy, system newsów i plików, czy wyżej wspomniany szablony stron. Forum darmowe, super na tamte czasy, na dzisiejsze jednak byłoby zbyt ubogie (dlatego zostało już kilka razy przeze mnie ulepszane, ale ciągle jest na tym samym, świetnym silniku tforum).
Do redakcji wstąpił Tomasz „Macintosh” Porębski, świetny newsman, który także zaopiekował się downloadem. Ogólnopolskie turnieje z nagrodami serwowanymi przez dystrybutora gry FIFA na Polskę – Cenega Poland, prowadził Tomasz „Filozof” Kruszewski. Norbert „Mycroft” Petrich przetłumaczył niesamowitą ilość artykułów, recenzji i zapowiedzi, dzięki czemu nasi Czytelnicy mogli świetnie porównać jak gra będzie wyglądać na różne platformy. W tym samym, dobrym dla nas okresie pojawił się też Paweł „Lewan” Lewandowski, który zaproponował nam wykonanie kilku logo do działów, a później wykonał dla nas layout dla nadchodzącej FIFY 2002 i tym samym zawitał w naszej redakcji na stałe. Doszedł też do redakcji świetny newsman Grzegorz „Rex-er” Rekowski i ogólnie wszystko szło pomyślnie, rozwijaliśmy się i staliśmy się jednym z najlepszych serwisów hostowanych przez Valhalle. Wydaliśmy w sumie 3 nasze firmowe kompakty, które za symboliczne kwoty można było nabyć i które zawierały najbardziej interesujące materiały. Jednak ów serwis o grach (Valhalla) też zaczęły dosięgać problemy (tym razem poważne), przeciążone łącza był głównym z nich, przez który administrator wykonał jeden telefonik do mnie: "płacicie, albo niestety za 3 miesiące znikacie…". Nasz niekomercyjny serwis, nie posiadający żadnego budżetu musiał wybrać drugą opcję. Rozpocząłem poszukiwania – z pomocą przyszedł mi redaktor naczelny serwisu www.battlenet.pl – Krzysztof „Element” Baronowski. Tymczasem kilka miesięcy później Valhalla w ogóle przestała istnieć, a zastąpił ją serwis www.gamepub.org.
Od tego czasu hostuje nas amerykańska firma, która posiada serwery w Polsce i która jest też właścicielem portalu www.fpp.pl. Na bardzo korzystnych warunkach przystąpiliśmy do wielkiej przeprowadzki. Jednak już na starcie pojawiły się problemy: nasz download generował ogromny ruch. Nie mógł być udostępniany przez www. I praktycznie od tego momentu pojawiły się problemy z downloadem, które trwały około rok czasu (raz działał lepiej, raz gorzej, a spory kawałek czasu w ogóle nie był dostępny). W każdym bądź razie staraliśmy się nadal, aby serwis był jak najbardziej atrakcyjny. Uruchomiliśmy stare serwisy na nowych layoutach, zrobiliśmy także serwis o grze World Cup 2002, a także serwis o Mistrzostwach Świata Korea & Japan 2002, który skrupulatnie prowadził Devilan. Najgorsze jednak przed nami…data premiery FIFY 2003 zbliżała się…a my nie chcieliśmy otworzyć kolejnego serwisu. Mi się nie podobała już struktura serwisu i jego oprogramowanie tylko trochę udoskonalone przeze mnie, a Lewanowi grafika. Poważne zmiany zaowocowały tym, że dopiero wraz z nowym, 2003 rokiem pojawił się serwis o FIFA 2003. 9-02-2003 obiegła polską scenę FIFY okropna wiadomość. Człowiek długo związany z naszym serwisem, a także ogólnie wielki fan serii gier FIFA - Krzysztof „Szyszka” Szeszuła opuszcza nas raz na zawsze – umiera 7-02-2003… nie napisze już żadnego newsa, żadnego faq-u, żadnego felietonu, nie udzieli nikomu dobrej rady. Na zawsze pozostanie w naszej pamięci, dopóki Centrum FIFY będzie istnieć przeczytać możecie także jego wszystkie teksty. 1 kwietnia 2003 łączymy się z serwisem FifaPoland i nie jest to żaden prima aprilis. Owocem współpracy jest m.in. powstanie serwisu Centrum Plików, największego zbioru plików związanych z FIFA w Polsce. Są wraz z nami ludzie, bez których ten serwis nie byłby tym czym jest – Ralf, Majas, krzyq, Heine oraz oczywiście Lewan, Rex-er i Macintosh – dzięki Wam wszystkim…wierzę, że na tych słowach historia Centrum FIFY się nie skończy.



[8 lutego 2005]
Aktualizuję ten tekst będąc dwa lata starszym. Jak widać na załączonym obrazku serwis ma się dobrze, jest ciągle rozwijany, tak więc historia się na pewno tutaj nie kończy. Przez ten okres wydarzyło się naprawdę sporo rzeczy. Współpracę z Fifapoland zakończyliśmy kilka tygodni, po jej rozpoczęciu, więc nie był to za ciekawy epizod. Kilka miesięcy później Centrum Plików działało już na naszych serwerach (limitowanych, co prawda, jeśli chodzi o traffic dzienny, ale nie jest to jakieś wielkie ograniczenie). Jeśli poruszyliśmy temat serwerów warto wspomnieć w tym miejscu, że obecnie Centrum FIFY leży na kilku serwerach, z czego dwa osobne przeznaczone są na screeny i grafikę, jeden na bazy danych, dwa na download oraz jeden CFserver GOLD bez ograniczeń dla CFklubowiczów. Oprócz tego, jeden na Forum, które przeszło małą ewolucję i działa obecnie na silniku Vbulletin 2.3 (trwają przygotowania do przejścia na wersję 3.0) no i główny dla stron www ;) Daje to pokaźną liczbę 8. Dzięki takiemu zabiegowi udało nam się trochę przyspieszyć serwis, co dla nas i dla naszych czytelników jest bardzo istotne.

2003 rok – co takiego się działo ? Wiele już zapomniałem, ale nie chodzi tutaj o szczegóły, więc opisze pokrótce najważniejsze wydarzenia. MPPL 2003 – bez wątpienia kolejna dobra produkcja zespołu Strikeout Team, do którego wydania, w sporej mierze przyczynił się nasz czołowy i (nie zawaham się użyć tego stwierdzenia) najlepszy polski patchmaker w historii sceny FIFA w Polsce - GWiDON. Koniec roku 2003 oznaczało tylko jedno – nową produkcję EA SPORTS :) Nowa FIFA oznacza dla nas nowy serwis, który otworzyliśmy już w czerwcu. Odchodzi Macintosh, a kilka miesięcy po nim również Lewan (który jednak zrobił okazjonalnie layout dla serwisu o FIFA 2005 rok później) – dwaj zasłużeni redaktorzy, którzy w znaczący sposób przyczynili się do rozwoju tej strony.

Po roku czasu (czyli styczeń 2004), wciąż niektóre działy nie były dokończone, ale najważniejsze, że wygląd nowego Centrum FIFY został zaakceptowany przez naszych czytelników, którzy z początku grymasili :) Po całkowitej zmianie struktury oraz wyglądu, Centrum FIFY zostało uzupełnione o stare serwisy (FIFA 98, 99, 2000) oraz działy. Zostały zaimplementowane także zupełnie nowe funkcje, jak wyszukiwarka (w newsach, zawartości oraz plikach), która w prosty sposób pozwala przedrzeć się przez gąszcz informacji i dotrzeć do tych najbardziej nas interesujących. Także system newsów przeszedł zmianę, i to nie małą. Komentarze powiązane zostały z Forum, dzięki czemu możemy je ładnie wyświetlać pod newsami, mając nad nimi dużą kontrolę. Newsy wiążemy także kategoriami, dzięki czemu czytelnik może w prosty i szybki sposób uzyskać informację na podobny temat.

Na rynku zapowiadany jest groźny konkurent na nasze domowe blaszaki – PES4, który sprawia, że gracze rozdzielają się na dwa obozy – tych żyjących serią FIFA i tych nią gardzących. Dlatego też zawieramy współpracę z serwisem ISS ONLINE, który przyjmujemy pod własne skrzydła, pomagamy w restarcie i odsyłamy do nich wszystkich pasjonatów PES'a :) tworząc w ten sposób gniazdko dla miłośników wirtualnego futbolu. A jeśli o współpracach mowa – zawarliśmy też takowe z:
Electronic Arts Polska - oddział Electronic Arts, który teraz w Polsce wydaje m.in. właśnie FIFA :), dzięki której możemy Wam często oferować materiały, jakich nie przeczytacie nigdzie indziej
Licomp Empik Multimedia – dzięki której możemy sprzedawać Wam na dosyć atrakcyjnych warunkach produkty Electronic Arts, a poza tym dostajecie je z pierwszej ręki – od polskiego dystrybutora.
Wiele współpracy nawiązaliśmy z serwisami zagranicznymi, a ich rozszerzaniem zajmuje się Ralf. Dzięki temu szybko i sprawnie dowiadujemy się co się dzieje na świecie :)

Zaczynamy organizować konkursy, uruchamiamy logowanie i profil gracza na stronie, a co za tym idzie wielką Bazę Graczy. Organizujemy kolejne turnieje on-line. Kolejnym krokiem, wartym wspomnienia jest utworzenie CFklubu, po wstąpieniu do którego otrzymujemy różne przywileje (jednak usługa jest płatna). Właśnie dla CFklubowiczów zorganizowaliśmy pierwszy turniej w historii sceny z tak cennymi nagrodami. 200 złotych w gotówce dla zwycięzcy, a pula nagród (wraz z abonamentami ufundowanymi przez serwis Gry-Online) wyniosła 460 złotych. Marzec, to kolejny krok w organizacji rozgrywek multiplayerowych, tym razem lokalnie, po LANie.
Poznań Game Arena – na tej imprezie odbył się turniej FIFA pod naszym patronatem. Co więcej odbył się na najnowszym dodatku naszej produkcji, czyli nakładce MEGA PATCH PL. Nowe kontakty, nowe znajomości i dużo dobrej zabawy – tak można w dużym skrócie opisać tą imprezę. Dociekliwi więcej znajdą na naszych stronach :) Dobra organizacja i zadowolenie uczestników i organizatorów sprawiły, że następny turniej również współorganizowaliśmy. Tym razem na targach:
Warsaw Game Show – więcej o nich dowiecie się wklepując wgs.fifaserwis.com.

Cofnijmy się jednak kilka miesięcy wstecz – wtedy to uruchamiamy serwis o EURO 2004, katujemy grę, aby za jakiś czas oglądać prawdziwe zmagania reprezentacji narodowych na tej przepięknej imprezie. W tym mniej więcej okresie startujemy także z kolejnym serwisem informacyjnym – tym razem, jak się można domyśleć o FIFA 2005. Nadchodzi październik, a wraz z nim nowa FIFA. Nowa, lepsza, konkurencyjna...nieważne jaka – my się nią zajmiemy :) Multiplayer – nowe scripty, nowy turniej, nowe pomysły na scenie (ESL), w rozgrywkach internetowych - liczą się tylko Ci, którzy mają login EASO, co stało się już standardem. 2004 rok ? Dla nas nie tyle dobry, co wręcz rewelacyjny.

2005 – jaki będzie ? Kiedy piszę te słowa jest luty...dużo przed nami, ale dużo już sporo zdołaliśmy zrobić. Jesteśmy właśnie po premierze nowej gry - UEFA Champions League 2004/2005 (4 luty), o której serwis uruchomiliśmy pod koniec grudnia. Czekamy na premierę FIFA Street (11 marca) – o której serwis stworzyliśmy kilka dni temu :) Ta druga zapowiadana jest jako rewolucja wśród kopanych (i tak też może być – wie ten, kto grał w halówkę w FIFA 98 :) Kolejny dobry MEGA PATCH jednak bez naszego czołowego patchmakera? Jakieś zmiany, niespodzianki? Być może....To wszystko już wkrótce, tym razem jestem pewny, że ten tekst nie skończył swojej historii.

Grzegorz "Reigon" Wylęgała


REKLAMA

OSTATNIO DODANE

FACEBOOK